Tel: +421 903 240 801 | Email: info@anteaconsulting.sk

Forbes: AKO ZVLÁDNUŤ PRÁCU OD DEVIATEJ DO PIATEJ?

Všetko sa mení. A inak to nie je samozrejme ani na pracovisku. Kým v minulosti fungoval model práce od 9:00 do 17:00, dnes s ním môžu mať zamestnanci problém. Niektorí splnia svoje povinnosti skôr a svoj ostatný čas zabíjajú sledovaním sociálnych sietí a odrátavaním minút ba aj hodín do konca pracovnej doby. Ďalší sa zase od rána do poobedia ani nepostavia od svojho pracovného stola. 

Zdroj článku: FORBES | Náhľad článku z FORBES

„Takéto klasické kancelárske zamestnanie vyhovuje viac zamestnávateľom ako zamestnancom,“ hovorí otvorene Jaroslava Vaculčiaková, CEO spoločnosti Antea Consulting, ktorá je tiež lektorkou a koučkou soft skills a leadershipu. Ako teda vydržať v takejto práci a rozumne si rozdeliť čas?

Pracovné bloky, prestávky i obedy

Ak máte byť v práci od 9:00 do 17:00 produktívni a kreatívni, tak sa vždy musíte sústrediť na to, čo práve robíte. „Je to jedna zo základných zásad efektívneho time manažmentu,“ prezrádza Vaculčiaková. Najväčší účinok má teda vaša práca vtedy, keď sa venujete jednej úlohe a nevšímate si emaily, telefonáty, správy, sociálne siete ani okolitých kolegov.

Multitasking hoďte za hlavu, nepomôže vám, pretože nefunguje. „Váš mozog sa dokáže na 100 % sústrediť iba na jednu vec naraz,“ vraví odborníčka. Pokiaľ by ste prechádzali od jednej úlohy k druhej, tretej, štvrtej a späť, tak sa vám to nemusí vyplatiť. Podľa nej takéto obmeny aktivít zvyšujú stres, únavu, vyčerpanosť, riziko psychických a tiež fyzických ochorení.

O tom, ako sa zariadiť v zamestnaní od 9:00 do 17:00 sme sa rozprávali s Agátou Kleinovou (vľavo) a Jaroslavou Vaculčiakovou (vpravo). Foto: archív respondentiek

Odsledovať si napríklad môžete i to, kedy počas pracovnej doby je váš výkon najvyšší. Koučka Agáta Kleinová odporúča, aby ste si do týchto časových úsekov zaradili tie najdôležitejšie úlohy, aktivity a činnosti, ktoré máte pred sebou. Snažte sa ich dokončiť čo najskôr. Vytvorte si časové bloky (napríklad od 9:30 do 11:30, od 14:00 do 16:00 a podobne).

Pokiaľ sa budete dve hodiny venovať jednej činnosti, tak si potom môžete dopriať dlhšiu prestávku. Na 15 až 30 minút pokojne odíďte z pracoviska. „Opustite fyzicky svoje miesto, prejdite sa, doplňte si tekutiny, jednoducho vypnite mozog. Porozprávajte sa s kolegami, ponaťahujte sa, vypočujte si hudbu. Robte všetko to, čo máte radi,“ vraví Kleinová.

A v žiadnom prípade striedanie práce a odpočinku nepodceňujte. I vďaka tomu vydržíte fungovať v zamestnaní od 9:00 do 17:00. „Ideálne je ísť na čerstvý vzduch alebo aplikovať relaxačné techniky. Pri dnešnom rýchlom životnom štýle je dôležité naučiť sa vypnúť, oddýchnuť si a vedieť, ako si v krátkom čase „dobiť” baterky,“ konštatuje Vaculčiaková.

Taktiež nepodvádzajte počas obedov. Určite ich nejedzte osamote pred monitorom svojho počítača. Ovplyvní to váš výkon, rovnováhu a celkovú pohodu. „Tým dochádza k známemu vyhoreniu. Vybalansovaný jedinec prináša spoločnosti, v ktorej pracuje, maximum, a spokojnosť je na oboch stranách,“ vysvetľuje Kleinová.

Podľa nej by ste mali ísť na obed mimo svojho pracoviska s osobami, ktoré vás podporujú a dodávajú vám potrebnú energiu. „Na obed si vyhraďte presný čas v kalendári a dajte mu rovnakú prioritu ako pracovnej porade. Vaše telo je váš najvyšší šéf, keď ho nebudete počúvať, tak vám to jedného dňa spočíta,“ varuje Vaculčiaková.

Pre správne fungovanie v každej práci, nielen tej od 9:00 do 17:00, by ste sa mali pravidelne stravovať, dodržiavať pitný režim (ideálne siahnuť po kvalitnej čistej vode) a dopriať si kvalitný spánok. To podľa odborníčky ovplyvní okrem vašej výkonnosti z dlhodobého hľadiska tiež celkový zdravotný stav a úroveň stresu. Zdravie máte predsa len jedno, tak ho nezanedbávajte kvôli práci.

4 tipy a 4 otázky

Podľa Jaroslavy Vaculčiakovej si musíte uvedomiť, že každý človek má denne k dispozícii 24 hodín. Nech už je to prezident alebo predavač. Je teda len na vás, čo všetko počas nich stihnete. Podľa VPS modelu plánovania času je základom toho, aby ste boli efektívni a vydržali v práci od 9:00 do 17:00, nasledovné:

  1. Zameriavať sa na výsledky, nie na plnenie a odklikávanie úloh.
  2. Priority. Keď v priebehu dňa nestihnete urobiť všetko zo zoznamu úloh, tak by ste mali stihnúť všetko podstatné.
  3. Sústredenie. Vždy robte iba jednu aktivitu, plne sa na ňu sústreďte a eliminujte rušivé vplyvy.
  4. Striedanie práce s odpočinkom. Robte to v pravidelných intervaloch.

Agáta Kleinová vám zase odporúča, aby ste si našli chvíľu pre seba, položili a maximálne úprimne zodpovedali nasledujúce otázky:

  1. Je pre vás práca zároveň i koníčkom? Nájdite si momenty, ktoré vás v zamestnaní napĺňajú.
  2. Poznáte všetky výhody vášho zamestnania? Vypíšte a prečítajte si ich.
  3. Kvôli čomu chodíte do práce? Pravidelne si to pripomínajte.
  4. Kam vás môže toto zamestnanie posunúť, čo vás môže naučiť? Nájdite si dôvody a taktiež si ich opakujte.

Celodenný intenzívny tréning

“STRES MANAŽMENT "

Chcete lepšie zvládať a eliminovať stresové situácie?